خانه / بازاریابی و فروش / ابزار آمیخته بازاریابی
c1

ابزار آمیخته بازاریابی

ابزار آمیخته بازاریابی (بازاریابی ۴P )چیست؟

محصولات یا خدمات   (PRODUCTS)

مشتری از محصول یا خدمت چه می‌خواهد؟ کدام یک از نیازهایش برطرف می‌شود؟ محصول یا خدمت مورد نظر چه امکانات و ویژگی‌هایی برای پاسخگویی به این نیاز دارد؟  آیا ویژگی خاصی هست که مد نظر مشتری باشد و محصول شما فاقد آن باشد؟ آیا ویژگی هزینه‌بری در محصول هست که خیلی هم برای مشتری مهم نباشد؟ مشتری چگونه و چه وقت از محصول استفاده می‌کند؟ مشخصات فیزیکی محصول (مانند رنگ، شکل ظاهری و ..) چگونه باید باشد؟ محصول شما چه نامی دارد؟ آیا دارای برند مشخص و شناخته‌شده‌ای است؟ آیا محصول شما وجه تمایزی نسبت به سایر رقبا دارد؟

قیمت (PRICE)

ارزش محصول یا قیمت ارائه شده نزد مشتری چقدر است؟ آیا مشتری نسبت به قیمت محصول حساس است؟ آیا کاهش کوچکی در قیمت می‌تواند منجر به کسب سهم زیادی از بازار شود؟ یا افزایش کوچکی در قیمت می‌تواند موجب افزایش قابل توجهی در حاشیه سود شود؟ چه تخفیف ویژه‌ای برای گروه‌های خاصی از مشتریان در نظر گرفته‌اید؟ قیمت محصول شما در مقایسه با رقبا چگونه است؟

توزیع (PLACE)

خریداران در چه مکان‌هایی محصول یا خدمت شما را جست‌وجو می‌کنند؟ آیا نیاز به فروشگاه اختصاصی دارید یا در محلی مثل سوپرمارکت، محصول شما قابل ارائه است؟ آیا به کانال‌های توزیع مناسبی دسترسی دارید؟ رقبای شما در این خصوص چه کارهایی انجام می‌دهند؟ چگونه می‌توانید نسبت به آنها بهتر و متمایز عمل کنید؟

تبلیغ (PROMOTION)

پیام‌های تبلیغاتی شما چه وقت و کجا بیشترین تاثیر را روی بازار هدف ‌می‌گذارد؟ آیا برای رساندن پیام خود به مخاطبان از رسانه‌هایی چون مطبوعات، رادیو و تلویزیون یا تابلوهای تبلیغات شهری استفاده می‌کنید؟ از اینترنت و ایمیل چطور؟ بهترین زمان برای تبلیغ چه هنگامی است؟ آیا بازار محصول شما به صورت فصلی است؟ وضعیت و روش‌های تبلیغاتی رقبای شما چگونه است؟ مجموعه سوالاتی که در بالا به آن اشاره شد، تنها نمونه‌ای از پرسش‌هایی است که می‌توان در استفاده از این ابزار از آنها استفاده کرد و بدیهی است برای افزایش هرچه بیشتر دقت در بازاریابی نیاز به سوالات جزئی‌تر و مرتبط با محصول یا خدمت شما است.

طی سال‌های اخیر، مولفه‌های بیشتری به ۴P بازاریابی اضافه شده است، مواردی چون کارکنان (PEOPLE)، فرآیندها (PROCSESSES) و وضعیت محیطی (PHYSICAL EVIDENCE)  و… که در نوشتارهای بعدی ابزارهای ذهن مرتبط با بازاریابی به آن اشاره خواهد شد.

درباره ی admin10

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>